Character Education Curriculum in the Government of Indonesia Strengthening Character Education Program

Ahmad Buchori Muslim(1*),

(1) STIT Islamic Village Tangerang
(*) Corresponding Author

Abstract


Character education is ethics education, character education, moral education, and value education which aims to shape each individual into a human with character, namely by planting positive character values so that they can be internalized in oneself and manifest in real action. Character education plays an important role in aspects of human life because being a human being with character will be able to live in a wider community dimension with a firm life principle. The Indonesian government has designed a program aimed at shaping cultured, quality, and character Indonesian people. In Presidential Regulation Number 87 of 2017 concerning strengthening character education, the government requires every educational institution in Indonesia both formal, informal, and non-formal to carry out the “Penguatan Pendidikan Karakter” (PPK) movement. The values that need to be instilled in character education include aspects of religion, humanity, and citizenship. In implementing character education, the principal must also involve all elements of the family, community, and school, and this education must be carried out continuously because character education is an education that will never end.


Keywords


Curriculum, Character Education

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Pedagogia, 1.

Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 08, 1–26.

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Studi-Studi Islam, 13, 25–38.

Amran, Jasin, I., Perkasa, M., Satriawan, M., & Irwansyah, M. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Nilai Pendidikan Karakter Untuk Generasi Indonesia Abad 21. Lentera Pendidikan, 22, 233–242.

Anshori, I. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Di Madrasah. Islamic Education Jurnal, 1(2), 63–74. Https://Doi.Org/10.21070/Halaqa.V1i2.1243

Dahliyana, A. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstra Kulikuler Di Sekolah. Jurnal Sosioreligi, 15.

Dalyono, B., & Lestariningsih, Enny Dwi. (2017). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah. 03, 33–42.

Farida, S. (2016). Pendidikan Karakter Dalam Prespektif Islam. 1(1), 198–207.

Hartatik, Y. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Di Kantin Kejujuran. Penerbit Gunung Samudera.

Japar, M., Zulela, & Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Jakad Media Publishing.

Jogloabang. (2018). Perpres 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Https://Www.Jogloabang.Com/Pendidikan/Perpres-87-2017-Penguatan-Pendidikan-Karakter

Judiani, S. (2010). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Pendidikan Dan Kebudayaan, 16

Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. 14(2), 226–239.

Koesoema, D. (2010). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global (2nd Ed.). Grasindo.

Kosim, M. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter. Karsa, IXI.

Kristiawan, M. (2013). Telaah Revolusi Mental Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai Dan Berakhlak Mulia. Ta’dib, 18.

Laksono, Tri Hayu. (2019). Implementasi Peraturan Presiden No 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Magelang. 87.

Lasia, I. M. (2019). Geguritan: Penguatan Pendidikan Karakter (Sesuai Peraturan Presiden Ri Nomor 87 Tahun 2017). Cv Grapena Karya.

Majid, N. (2019). Penguatan Karakter Melalui Local Wisdom Sebagai Budaya Kewarga Negaraan. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Maunah, B. (2014). The Implementation Of Character Education In The Formation Of Students’ Holistic Personality. Jurnal Pendidikan Karakter, 90–101.

Nashihin, H. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. Formaci.

Neolaka, Amos Dan Grace Amialia. (2017). LANDASAN PENDIDIKAN : Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Kencana.

Purnomo, A., Muntholib, A., & Mulianingsih, F. (2019). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPS Berorientasi Pada Perpres Nomor 87 Tahun 2017 Pada Forum Guru Ambarawa. Jurnal Panjar, 1(2), 156–159.

Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jpsd, 3(2), 201–214.

Raharjo, Sabar Budi. (2010). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Pendidikan Dan Kebudayaan, 16, 229–238.

Ramdani, E. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 1–10.

Risqi, D., Maila, L., Linamro’ah, Azzahra, S., Maftuhatu, Zahro, F., & Hanan, K. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Matematika. Kalam Hanan.

Rosidatun. (2018). Model Implementasi Pendidikan Karakter. Caramedia Communication.

Setiawan, A. (2014). Prinsip Pendidikan Karakter Dalam Islam (Studi Komparasi Pemikiran Al-Ghazali Dan Burhanuddin Al Zarnuji. Dinamika Ilmu, 14.

Sofanudin, A. (2015). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Sma Eks-Rsbi Di Tegal. 1(3), 151–163.

Sudarsana, I. K., & Herawan, Kadek Deddy. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Penjamin Mutu, 3, 223–236.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 47–58.

Sukiyat. (2020). Pendidikan Kepramukaan Berbasis Pendidikan Karakter . CV. Jakad Media Publishing (Ed.).

Sukiyat. (2020). Strategi Implementasi Pendidikan Karakter. Cv Jakad Media Publishing.

Sulastri. (2018). Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kimia. Syiah Kuala University Press.

Syam, Syamsyunardi Dan Nur. (2019). Pendidikan Karakter Keluarga Dan Sekolah. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Yaumi, M. (2014). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, Dan Implementasi. Kencana.

Zidniyati. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Di Era Revolusi Industri 4.0. Tarbiyatuna, 3.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Aplikasinya Dalam Lembaga Pendidikan. Kencana.


Article metrics

Abstract views : 65 | views : 75


DOI: https://doi.org/10.33853/jiebar.v1i1.101

DOI (PDF): https://doi.org/10.33853/jiebar.v1i2.101.g82

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.